Provkörning av F-loket från Jeco


Är det värt att betala ca 3.500:- för en modell av ett F-lok och är det värt en ytterligare tusenlapp för att få den med ljud? Med dessa frågor att besvara ställde Johnny sitt F-lok på spåret.

Text: Johnny Foto: Bo Widlund och Johnny

Min mormor bodde i Kungsbacka. Innan mina föräldrar skaffade bil åkte vi alltid tåg dit. Persontågen mellan Göteborg och Varberg bestod på denna tid oftast av loktåg dragna av D-lok, ibland av Xoa7. Ibland när vi stod och väntade på tåget mot Göteborg passerade ett södergående snälltåg draget av ett F-lok, i vad som för en femåring verkade vara en oerhörd hastighet. F-loken utstrålade kraft och fart!

Redan femåringen drömde om ett F-lok i modell, och det skulle dröja många år innan drömmen blev sann. Nu har den dock blvivit sann. Jag presenterar här mina subjektiva intryck av modellen, tyvärr har jag inte haft möjlighet att göra ett fullständigt tekniskt test och jag har heller inte mätt upp loket eller genomfört hastighetsprov.

I oktober förra året annonserade MJ-Hobbyexperten en modell av ett F-lok i skala H0 från Jeco, för leverans i januari 2007. Jag beställde ett exemplar, DCC med ljud. Leveransen skedde någon vecka in i februari och den lilla förskjutningen av leveransen måste anses acceptabel. Modellen levereras väl förpackad i en kartong med en insats av skumplast. Detaljer, som räcken, backspeglar, slangar, tågvärmekabel, tyfoner, vindrutetorkare och ”slickepinnar” är monterade vid leverans och de sitter kvar även efter några timmars körning.

Det känns som om modellen är väl monterad, med undantag för att NEM-fickan i ena änden krävde lite handpåläggning för att inte kärva med följd att löphjulet spårade ur. Tyvärr har jag inte kunnat jämföra lokets rödbruna färg med en förebild, men jag har jämfört med mitt bruna Dm3 976-977-978 och det är ingen större skillnad på färgen på de båda modellerna. Till och med ”slickepinnarna” är fint lackerade.

En detalj som dock inte känns rätt är strömavtagarna. Till formen verkar de dock stämma överens i jämförelse med mitt minne av originalen, det är dock omkring 35 år sedan jag såg ett F-lok i trafik. Modellens strömavtagare verkar dock vara lite för små, även om deras profil framifrån och från sidan verkar känns rätt jämfört med vad jag kommer ihåg. Bilderna visar loket hos Rannerallarna på räls utan banvall och med luftledning från Viessmann, strömavtagarna når inte upp till kontaktledningen. Detta är ju inget problem när man kör digitalt eftersom man då normalt inte har strömupptagning via kontaktledning. Jag tycker dock att det ser bättre ut utan mellanrum mellan strömavtagare och kontaktledning.

Vid leverans har loket skruvkoppel monterat i båda ändar. I manualen anges att man kan klippa av dessa nedtill för att sätta in fungerande koppel i NEM-fickorna. Jag har inte gjort så, jag drog ut skruvkopplet med en liten tång och satte in ett bygelkoppel. Inga fungerande koppel finns med, lite snålt för en modell som kostar mellan 3.500 och 4500:-. Utseendemässigt blir mitt betyg väl godkänt, strömavtagarna gör dock att det blir ett litet minustecken inom parentes.

Jag har hittills kört loket på en provisorisk bana bestående av Rocolineräls, med banvall och kurvor R4 förutom en skena som är R2 (358mm radie) och en kurvväxel. Loket går bra, förutom i kurvväxeln och på R2-skenan. I det produktblad som Jeco gav ut i samband med att modellen presenterades anges mycket riktigt att minsta radie är 360mm. Med sin tyngd går loket bra även på en lite dålig bana. Vid leverans är dekodern programmerad med värden för acceleration och inbromsning som ger ett realistiskt intryck. Det gäller att planera inbromsningarna i tid annars riskerar man att få använda stoppknappen för att undvika olyckor.

Av någon anledning går mitt lok något bättre med B-änden först och det låter betydligt mer när man kör med A-änden först. Eftersom jag är född med tummen mitt i näven har jag inte vågat öppna loket ännu för att ta reda på varför det låter mer med A-änden först. Som jag tidigare nämnt har jag bara monterat koppel i B-änden, dock verkar NEM-fickan sitta lite för lågt, vilket innebär att det krävs handpåläggning för att koppla ihop loket med vagnar. Hittills har jag kört med upp till sex långa, 303 mm, vagnar och det går bra. Det höga ljudet vid körning åt ena hållet och den inexakta NEM-fickan gör att betyget för gångegenskaperna ”bara” blir godkänt, med ett litet plus.

Mitt exemplar är försett med en ljuddekoder från Loksound. De funktioner som används är ljus på/av, F1 för ljud på/av, F2 för kort signal med tyfonen och F3 för lång signal med tyfonen. Av någon anledning har F4 samma funktion som F3. I körriktningen visas tre vita ljus och ett rött bakåt. Vid stillastående är ljuset avbländat, men strax innan loket börjar röra sig blir ljuset framåt starkare, en flott detalj. Om jag minns rätt var det väl så i verkligheten att när man bländade av så slocknade topplyktan. Tyvärr lyser frontbelysningen upp förarhytten så att det ser ut som om föraren inte släckt ljuset därinne. Så var det redan på mitt Fleischmann Da-lok från 1961, men det borde inte vara så på ett lok från 2007.

Jag minns inte hur F-loken lät i verkligheten, men modellen låter realistisk med ventilatorer, kontaktorer och en kompressor som låter då och då. Vid inbromsning hörs ett rejält gnissel som känns realistiskt. Tyfonljuden är ok, men de låter misstänkt lika motsvarande ljud i Dm3 från Roco. Liksom på T44:an verkar det som man bör sänka värdena för ljud- och ljusstyrka i dekodern eftersom loket blir ganska varmt efter en stunds körning, detta borde ha gjorts innan leverans. Vid start tar det ett ögonblick innan loket börjar röra sig eftersom motorljudet ”varvar upp” först. Det känns realistiskt. Ljud- och ljusfunktionerna får väl godkänt.

Mitt helhetsintryck av modellen är mycket gott, de kunde dock ha synat av den lite bättre innan leverans, men jag ger ändå betyget väl godkänd. Är loket värt drygt 3.500:- i analog och är det värt en extra tusenlapp för att få det med ljuddekoder. Mina svar på frågorna är: Ja och definitivt ja!

Mer om modellen av F-loket
Många har valt att kommentera Jeco:s nya modell i Modellrallarens forum, klicka på länkarna nedan för att ta del av det som skrivits. Jeco el-F 696, första intrycken, Jecos F-lok, Jeco F-lok, nu hemma