Lenz XPA – trådlöst i verkligheten

Per-Anders Jansson har testat Lenz nya XPA, en adapter som gör att du kan styra din modelljärnväg trådlöst med en vanlig trådlös telefon.

Text & foto: Per-Anders Jansson

När jag nu har börjat trafikera min nya hyllbana (N-skala) har jag upptäckt att det inte går så bra med en fast körkontroll, man ser knappt tågen när de är längst bort. Min bana går längs tre väggar varav den längsta väggen är nästan 6 meter. Kort sagt så vill jag kunna gå med runt banan när jag kör tågen.

Från början tänkte jag bygga in ett antal uttag så att jag kunde ta med mig körkontrollen och plugga in den på valfri plats. Plötsligt upptäckte jag dock att Lenz har en produkt som heter XPA (Xpressnet Phone Adaper) som gör det möjligt att styra modelljärnvägen med en trådlös telefon.

Sagt och gjort, en XPA beställdes tillsammans med en Xpressnetadapter, LA152. Det tog några veckor att få hem grejorna så jag letade upp en lämplig trådlös telefon och byggde lite landskap under tiden.

Inkoppling
XPA:n, som är stor som två tändsticksaskar ungefär, kopplas in mellan Xpressnet och en trådlös telefon av valfritt märke och modell, jag valde den enklaste Siemensmodellen enligt principen ”så billigt som möjligt men fortfarande bekväm att hålla i”.

Jag använder sedan tidigare Lenz Set02 och behövde därför bygga ett enkelt Xpressnet för att ansluta XPA:n. Det enklaste sättet är nog att skaffa en LA152-adapter som kopplas in i boostern (kort kabel medföljer LA152). Körkontrollen LH200 kopplas sedan in på LA152. XPA:n har två modulärkontakter som är tydligt märkta med ”Xpressnet” och ”Phone”. Två passande kablar medföljer. En sak man behöver tänka på är att LA152 har olika typer av portar. Boostern och LH200 ska sitta i 6-poliga portar märkta ”A”, XPA:n ska sitta i port ”B” som är 4-polig.

En annan potentiell felkälla är Xpressnetadressen. XPA är fabriksinställd på adress 1 och LH200 använder adress 2 så i mitt fall var det inga problem. Om adresserna skulle kollidera så går det enkelt att ändra via telefonen.

Så funkar det
Utrustningen fungerade direkt men operatören behövde lite tillvänjning. Om man är van vid ett vred på körkontrollen så tar det en stund att vänja sig vid knapptryckningarna. Man lär sig dock snabbt och hittar en del fördelar med XPA. I princip går en körning till så här (siffrorna är telefonens knappar):

· Lyft av luren för att börja använda XPA som körkontroll
· Slå ”# lokadress *” för att välja lok.
· Bestäm körriktning, 2 = framåt, 8 = bakåt, 5 = stopp med programmerad fördröjning
· Accelerera: 3 = öka ett fartsteg, 6 = öka tre fartsteg, 9 = öka sju fartsteg.
· Bromsa: 1 = minska ett fartsteg, 4 = minska tre fartsteg, 7 = minska sju fartsteg.
· Upprepa från andra punkten för att kontrollera andra lok.
· Nödstoppa vid behov med 0.
· Slå av och på dekoderfunktioner med ”* 0-8”.

OBS! Antalet fartsteg i punkterna 4 och 5 gäller vid 28 fartsteg på dekodern.
Jag upptäckte efter ett tag att jag mest använder knapparna 4, 5 och 6 vid vanlig körning.

Det är inga problem att växla mellan olika lok, det är till och med enklare än med LH200. Det beror på att man inte är beroende av rattens och riktningsomkopplarens läge på XPA:n, det finns ju ingen ratt. På LH200 måste man ju välja ny adress, ställa riktningsomkopplaren i mittläget, ratta in aktuell hastighet och slutligen välja rätt körriktning för att få ett smidigt och ryckfritt övertagande av ett rullande tåg. På min anläggning kommer, av någon anledning, alltid alla tåg fram till stationerna samtidigt och oro, panik och nödstopp utbryter lätt vid växling mellan lokadresser.

Min telefon klarar 10 stycken kortnummer, vilket underlättar vid byte av adress, det räcker med två knapptryckningar för att ta kontroll över ett annat lok.

Det skall även gå att styra växlar och annat med XPA:n. Jag har dock inga växeldekodrar så det har jag inte provat.

Det går naturligtvis att fortsätta använda sin vanliga körkontroll samtidigt med XPA:n, särskilt om man har bättre simultanförmåga än jag eller är flera som kör.

Nackdelar
Egentligen tycker jag inte att det finns några nackdelar, möjligen kan man ibland sakna den analoga känslan i ratten och den tydliga adressvisningen på LH200.

Dekoderprogrammering och sammansättning av consists (MU) går inte att göra med XPA:n. Det är dock inte något stort problem för mig som lider av viss lokbrist.

Batteriet i telefonen kan antagligen ta slut när man har som roligast.

Sammanfattning
Jag är mycket nöjd. Jämfört med alternativen att flytta med sig körkontrollen eller skaffa flera LH200 så är XPA-alternativet bäst för mig.