Fint besök vid Järnvägsmuseet i Gävle

Med anledning av ”Järnvägsmuseéts Dag” den 8 september var det större aktivitet än vanligt på ”miniatyrbanan” utanför museét. Som komplement till museéts parktåg som inte kan anklagas för att vara skalariktigt hade flera andra modeller tagits till platsen.

Text: Jocke Hultgren Foto: Daniel Rydell

Med en skala på 1:8 eller större (vid smalspår) och en spårvidd på omkring 18 cm så blir det rätt rejäla pjäser att handskas med, man tar ju inte ett lok med handen och går iväg. Nedan en serie bilder från lossningen av en smalspårigt ånglok.


En spårstump läggs på plats mellan den höj- och sänkbara plattformen till spåren i bilen där loket står.


Loket har rullats ut ur bilen


Snyggt eller snyggt…!?!?

Modellen har flyttats från plattformen till ett servicespår där ägaren lättare kan komma åt att arbeta med loket.

När arbetet är avklarat sänks ångloket ner till marknivå med plattformen, och det är bara att rulla ut på de spår som ligger vid Järnvägsmuseét. På besök var även en bensindriven modell av ett Ma-lok, en RT40, en Z4p samt en Hilding Carlsson rälsbuss.


Banans ordinarie tåg för transport av barn i alla åldrar. Måste väl inte säga att det var en rejäl kö till att få åka med detta tåg.