Hur man bygger JECOs modell av TGOJ:s orange Ma

Lars Nilsson har byggt Jecos modell av TGOJ:s Ma-lok och beskriver i denna artikel bygget

Första intrycket
Det första som jag gjorde var att inventera och syna byggsatsen, den var mäktigt tung. Delarna såg ut att hålla hög klass på såväl gjutningarna som boggierna och motorn med svänghjul. I byggsatsen ingår även belysning med funktion fram/back.

Snabbt så insåg jag att strömavtagarna fattades, men två dar efter att jag ringt upp MJ-Hobbyexperten så kom de med posten och de var FÄRDIGBYGGDA! Vet ej om det var tänkt så, de brukar alltid komma som byggsats. Denna byggsats ser faktisk ut att vara relativt lättbyggd, så detta kan nog vara något för en förstagångsbyggare som varit nyfiken på en byggsats från Jeco, men inte vågat ta steget.

Arbetet med modellen
Jag började med att ta bort lite gjutskägg från kåpan och fila lite runt fönstren. Därefter började jag borra samtliga hål i kåpan. De är alla förkörnade, vilket är skönt då det är typ 67 hål. Jag använde en minicraftmaskin och borr från 0,4 mm och uppåt.

Borrningen gjorde jag manuellt då jag har dålig erfarenhet av den allt för snabba rotationen som i kombination med det relativt tjocka godset ger en för hög friktion som resulterar till alltför stora hål ibland. På de tjocka ställena så rensar jag borret från vitmetall med jämna mellanrum annars bryts borret garanterat och det är det ej kul. Att borra upp det gamla hålet med ett knäckt borr i brukar resultera med att hålet blir bredvid.

Nu kommer jag att börja med underredet som jag monterar ihop och testar gången på, innan det sätts ihop för gott. Detta återkommer jag till nästa gång.

Underredet och boggierna
I denna del skall jag ta upp lite om arbetet med att skapa en välfungerande drivning till modellen. Det första jag gjorde var att färdigställa drivboggierna. De medskickade boggisidorna av vitmetall monterades på boggierna, därefter limmade jag på fotstegen och gallerplogarna med cyano-lim (vilket jag använder till det mesta).

På undersidan av kontaktblecken sattes tunn plastikcard som skydd mot en eventuell kortslutning mot boggisidorna. Kontaktblecken kan behövas justeras för att få bättre kontakt mot hjulen.

Motorn trycktes på plats och då gjordes upptäckten att den inte sitter i centrum av modellen vilket skapade problem med kardanerna och gången till en början. Det jag kom fram till var det att om man skippar att använda de kardaner som är avsedda med avkortning enligt ritningen och istället använder de tre olika kardanlängderna som medföljer i påsen ihop med motorn så blir det direkt ett bra resultat.

Placeringen skall vara den kortaste kardanen på sidan med svänghjul och den mellanlånga på andra sidan. Dessa kardaner ”fastnar” ej i knuthållarna på samma sätt som de avsedda, dessutom stämmer längderna på en gång på grund av den lite konstiga placeringen av modellens motor.

Nu är gångegenskaperna på modellen perfekta med en mycket bra krypgång på grund av den relativt höga vikt som modellen har.

Målning och dekaler
Den sista delen i detta projekt har varit att måla och dekalera modellen. Jag valde att sprutamåla kåpan innan montage av alla smådelar, detta för att underlätta maskningen. Alla smådelar, utom handräckena med hållare, har jag målat för hand. Handräckena valde jag att blånera med vapenblåneringsvätska.

Därefter blanklackade jag kåpan och monterade dekaler och smådelar. Dock inte inredningen som skulle ställa till det när jag senare skulle montera modellens fönster.

Dekalerna till fronten hade redan hål för lamporna, vilket var bra, spar en del arbete. Den vänstra sidan diagonalt på kåpan sticker ut lite vilket gör att man bör förborra dekalen så den ej vecklar sej där, tänk på detta. Min placering av dekalerna är vad jag kan se, mitt eget val. Har lagt märke till att olika förebilder har haft olika utseende allt efter tid och loknummer.

Efter monteringen av dekalerna så lackade jag kåpan med sidenmatt lack, underreder lackades med en matt lack. Lackningen gjordes två gånger för att skydda dekalerna som annars kan vara känsliga av beröring. Fönster monteras efter diverse klippning, allt för ge plats för belysning och inredning.

Inredningen limmdes på plats och belysning monterades. Kåpan sattes på plats och i mitt fall fick jag slipa lite lätt för att underlätta eventuellt kommande på/av montage av kåpa.

Slutsats
Min slutsats av detta lok är, att jag tycker det varit förhållandevis lättbyggt och haft bra passform, även modellens gångegenskaper är bra detsamma gäller utseendet.