Den tidigare aviserade byggsatsen av den smalspåriga lokomotorn Z4p i H0 från Rimbo Grande planeras komma ut på marknaden i slutet av oktober. De nyheter som kom i somras följs under hösten upp med ett 4-pack godsvagnar.
Text: Jocke Hultgren Foto: Rimbo Grande
För att ersätta ångloken i växling och lokalgodståg på de smalspåriga järnvägarna i Sverige införskaffades ett stort antal små diesellok av typen Z4p i slutet av 40-talet. Loktypen var ett komplement till det avsevärt större Tp-loket. Än idag används loktypen på Roslagsbanan och de smalspåriga museijärnvägarna med en spårvidd på 891 mm. Läs mer om förebilden här.
Intresset för en modell av detta vanliga smalspåriga lok har varit stort, de senaste tjugo åren har två etsplåtar med delar för att göra en modell av Z4p i H0 kommit ut på marknaden. Det är dock första gången som det kommer en i stort sett komplett byggsats av loket. Lokkorgen är etsad och levereras som en plåt tillsammans med ett körklart chassi i mässing med Faulhabermotor som kompletterats med dubbla svänghjul. Byggsatsen kommer gå att få med både 9 och 10.5 mm spårvidd. Finns det ett tillräckligt stort intresse så kan Rimbo Grande även tänka sig att göra anpassningar av byggsatsen så att man kan bygga en modell av Z4t för 12 mm spårvidd.
Förra årets 4-pack med byggsatser av malmvagnar från DHJ blev en framgång för Rimbo Grande och man planerar nu att varje år återkomma med nya specialsatser. Årets 4-pack är fyra stycken täckta godsvagnar från de smalspåriga Västgötabanorna. Förebilderna till alla vagnar levererades omkring det förra sekelskiftet och de användes reguljärt ända in på 60-talet.
Inför Bankalaset i juni så valde Rimbo Grande att släppa byggsatser av bland annat två smalspåriga personvagnar. Det är dels en modell av en personvagnstyp som levererades till Stockholm-Roslagens Järnvägar i slutet av 1800-talet. Typen har en extra påbyggnad på taket för ökat ljusinsläpp, en så kallad ”lanternin”. Den andra vagnstypen vars förebild har teakklädda sidor och öppna plattformar tillverkades till flera smalspåriga järnvägar i Sverige av AB Järnvägsverkstäderna i Linköping i början av 1900-talet. Modellerna levereras som byggsatser med etsplåtar, gjutna detaljer, stjärnekerhjul och dekaler.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.