Nu i sommar har äntligen Rocos blåa Dm3:a kommit ut i handeln. Håller den våra högt uppställda krav på såväl detaljrikedom som gångegenskaper? Håkan Y har tittat närmare på loket och ger sin syn på modellen.
Text & foto: Håkan Y
Första intrycket när man öppnar kartongen är att loket är mycket väl emballerat. Därefter slås man av att loket ser mycket välgjort ut. Slutligen reagerar man på hur ljusa hjulen är på modellen. Är dom verkligen så på förebilden?
En nyhet för mig är att man har en formpressad plasthuvad som skyddar alla takdetaljerna på loket. Mycket genialisk ide som säkerligen kommer att minska antalet reklamationer på grund av fraktskador. Har hänt mig någon gång att pantografen varit sönder när man fått sin nya modell.
Angående de gråa hjulen gjordes efterforskningar och mycket riktigt så var loken när de var nya gråmålade på både koppelstänger såsom hjul. Dock håller sig inte dessa hjul fina och gråa särskilt länge och idag är dom mer svarta med rödbrun nyans över dom. Nu är inte detta problemet enligt mig jättestort då när modellen står på banan så skuggas hjulen av kåporna och lyser inte lika grått längre. Dock kan man ju med fördel väderbita sin modell. Vill man ha ett malmlok som liknar förebilderna som vi är vana att se dom så är vädring ett måste.
Modellen packas upp ur kartongen utan problem. Godispåsen och lokskyltar ligger förpackade i de två hörnen av lådan. Letade efter ett informationsblad såsom det som medföljde Iore loken, men kunde inte hitta något. Detta gjorde mig en aningen besviken då jag tycker det är kul att läsa om förebilden som man nu har en modell på. Något som borde följa med alla lok och vagnar enligt mitt tycke. Reservdelsblad samt serviceinstruktioner följde med på flera språk, varav svenska var inkluderat.
Första provkörningen genomförs och resultatet är mycket lyckat. Modellen går väldigt bra och har inga problem med de växelgator jag har på min modelljärnväg. Enligt Roco själva skall modellen klara ner till R2 i kurvradie. Modellen provkördes på Peco c75 med mestadels medium och långa växlar.
Slutligen måste ju innehållet i godispåsen monteras. Modellen ser inte riktigt färdig ut utan sina gula räcken vid dörrarna och i fronten. Här fick jag en mycket positiv upplevelse. Man har skickat med extra delar i godispåsen. Så om man tappar bort en backspegel, ett räcke eller liknande har man direkt reservdelar till detta utan att behöva gå till sin lokala handlare. Äntligen har någon tänkt till! Roco tjänar säkerligen på detta då man slipper administrera enkla reservdelsförfrågningar på samma gång som man får nöjdare kunder. Tummen upp för detta initiativ!
Dock noterade jag att nyansen på backspeglarna var mörkare än den blåa färgen på loket. Detta är nu tyvärr inte så ovanligt, har sett samma fenomen på en del av RC loken jag har. Man får väl själv försöka blanda ihop en nyans som stämmer bättre med lokkåpan. När alla detaljer är monterade så lyfter sig modellen till nya nivåer. Man slår sig att man framför sig har ett mycket vackert och välgjort lok som både ser mycket bra ut och även har utmärkta gångegenskaper.
Modellen håller mycket hög kvalitet och alla som har Malmbanan som förebild har nu ytterligare en fenomenal modell ifrån Roco att berika sin anläggning, alternativt sitt vitrinskåp.
Nu är det bara att invänta versionen med stora lyktor samt Dm+Dm versionen. Aldrig blir vi väl nöjda? Men tills dessa får jag åtnjuta min blåa Dm3: a. Det är en gammal dröm som går i uppfyllelse i och med denna modell. Nu får ni ursäkta mig, min Dm3:a ”Baron” skall få köra några varv till.
Fakta
Roco har under sommaren 2006 kommit med malmloket Dm3 1223-1241-1224 ”Baron” i blått utförande. Modellen finns i tre versioner: art.nr 63754 (analog likström), art.nr 63755 (digital likström med ljud) samt 69755 (digital växelström med ljud). För tre år sedan kom man med malmloket Dm3 i modernt brunt utförande. Fortfarande finns det en efterfrågan på modellen i leveransutförande med stora strålkastare. Loket som recenserats är den analoga modellen som digitaliserats med en Roco 10745 dekoder.