Med mycket små medel och enkla handgrepp har Mikael förfinat en utav Märklins Oms vagnar.
Text & foto: Michael Thörning
Resultatet tycker jag ger ett lyft på hela intrycket på vagnen, men de är till nackdel för de rallare som använder original koppel och inte använder sig utav TB-koppel som är tanken med denna vagn. Att det inte behövas mer till för att få Märklins Oms till att bli riktigt bra känns tillfredställande för mig på denna köpemodell.
Jag började med att plocka isär hela vagnen för jag ville ha bort hela kopplet med NEM-ficka. Själva isärtagningen vållade inga större besvär, vagnen går att få isär utan att man behöver ta sönder något. Väl isär var det bara att ta bort kopplet med NEM-fickan. Sedan var det bara att fila bort det som skall föreställa ett ”original koppel” och borra ett litet hål för att sedan sätta ett ej fungerande skal koppel på plats.
För att få på lite mer detaljer satt jag dit ett par av Perls bromsslangar art.nr. 3-000. Jag satte endast en i vardera ända. Placeringen av var de skulle sitta styrdes av bromsledningen på vagnens undersida.
Slutligen ville jag prova att ”väderbita” vagnen ganska så hårt för att få bort känslan av plast, plast och åter plast! Med detta arbete fick jag hjälp av Jonas ”regenten” Sandqvist som för en human penning ordnade till min vagn bara på ett par dagar. Med andra ord snabbt och snyggt!
Här syns skillnaden mellan en helt ny Oms och min uppiffade vagn. Jag skulle lätt kunna gå vidare med t.ex. fjädrande buffertar, kedjor mellan stolparna osv. för att få lite olika utseende på vagnarna, men jag nöjde mig med detta på just denna vagn.