I dagarna så har Roco släppt en digital startsats med ett Green Cargo diesellok. Nej, det är inte T44:an som man kanske kunde hoppas på utan en ”T48:a”.
Av: Håkan Y
Det rör sig alltså om en ommålad version av tyska BR215 i Green Cargos färgsättning. Denna ”fuskmålning” kommer säkerligen vara mål för debatter och skriverier framöver som liknande ommålningar har varit. Dock vill jag påpeka att satsen inte är ämnad för oss ”niträknare” utan till våra barn och ungdomar. Av erfarenheter vet jag att våra små barn (10 år däromkring) mer eller mindre struntar i färgsättningen/nationalitet utan är mer intresserade av något som rör sig och som man kan köra ”skiten” ur. Även kallat aktiv körning. Även vi ”gubbar” kan få användning av denna startsats då den innehåller Roco:s fenomenala digitalsystem. Systemet i sig slår inte värstingarna på marknaden, men för den prislappen man betalar får man ett kompetent system. Duger alldeles utmärkt som start till digitalisering av din bana där hemma.
Innehållet i startsatsen
I satsen hittar vi ett stycke BR215 (T48) diesellok i Green Cargos färger. En flakvagn med en container märkt för Danzas samt en sluten godsvagn som också den är målad för Green Cargo. Färgsättningen samt trycken på vagnar och lok är i mitt tycke av god kvalitet. Möjligen inte lika hög vi kan förvänta oss av de dyrare modellerna. Men ändå fullgod. Satsen innehåller tolv kurvor samt en anslutningsskena och en ytterligare raksträcka med Roco:s räls med banvall. Dessa bitar skapar en oval enligt bild nedan. I mitt tycke är detta en av de punkter jag vill kritisera. Om startsatsen köpes avsett till ett barn bör man också köpa till lite extra räls och gärna en växel. Körmöjligheterna är minst sagt begränsade och det känns som man jagar sin egen svans vid körning.
Loket, Lokmusen samt medföljande trycksaker
Startsatsens egenskaper
Hur går loket då? Det går alldeles utmärkt. Dekodern måste ha uppgraderas från de tidigare startsatserna med BR215, som tidigare fanns hos våra handlare. Loket går riktigt bra och förhållandevis tyst. Drivningen sker på alla fyra axlarna med slirskydd på två hjul. Drivlinan saknar svänghjul, vilket inte märks i mina provkörningar. Möjligen kan det ha en inverkan vid skitigare räls. Belysningen i loket går att tända och släcka. Ljuset växlar också med färdriktningen vilket är en trevlig bonus. Dock noterade jag att lampan lyser igenom kåpan på sina ställen.
Det tyska loket i svenska färger
Vagnarna håller god kvalitet. Det ända man eventuellt kunde önska sig är att godsfinkan var brunmålad liknande en äldre godsvagn istället för den gröna sak som nu medföljer. Vagnen är av äldre modell, men målad i en modern färgsättning.
Slutord
Väl värt pengarna för en introduktion i en digital modelljärnväg! Även för de som enbart vill ha digitalprylarna är detta väl värt pengarna. Som ytterligare notis skall nämnas att det medföljer svenska instruktioner vilket jag tycker är ett gott steg i rätt riktning. Speciellt när satsen i sig har ”svenska” förebilder och är riktad mot svenska marknaden.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.