El11, Di8 och Skd224 från Skala Design

Skala Design är en mj-tillverkare som börjar bli en allt större aktör på den norska marknaden. Förra året nådde man stora framgångar med de första modellerna i en serie med norska signaler i H0 och nu är man på gång med flera lokmodeller, både färdiga och i byggsats.

Text: Jocke Sannagård
Foto: Skala Design

Signalerna anger man själva att de nu är slutsålda, men om detta är permanent eller om man planerar att komma med flera serier av de populära signalerna är oklart. Skala Design är ett företag som satsar på kvalitétsmodeller i små serier, men med en prislapp som inte är helt ”orimlig”.

Den senaste nyheten från företaget är att man mottagit den första prototypen till en kommande färdigmodell av elloket El11. Modellen får en gjuten plastkåpa, underrede i metall och med detaljer i mässing. Man har initialt för avsikt att göra två modeller, båda i NSB:s gammeldesign och i likströmsutförande. De lokindivider man valt är El11 2084 och 2107 . Den serie man skall producera är på endast 100 lok av varje nummer. Jag skulle dock bli mycket förvånad om man inte fortsätter ge ut modeller av El11 i andra utföranden under de kommande åren.

Ett projekt som detta kostar en hel del att dra igång och med den prislapp man satt på modellen (2995 NOK vilket enligt valutor.se idag är 3267 SEK) så det lär krävas mer än 200 modeller för att bära hela projektet. Dessutom finns det säkert en marknad för även modeller av El11 i NSB:s mellandesign och nydesign. NSB:s El11 är ett lok som byggts i 41 exemplar och som använts i reguljär trafik från 50-talet fram till slutet av 90-talet på i stort sett hela det elektrifierade norska järnvägsnätet (läs mer om loktypen på Wikipedia). NMJ har tidigare producerat en begränsad serie av El11 2096 i nydesign i ”superline” utförande, men den är sedan länge slutsåld och jag tror att Skala Designs kommande modeller är efterlängtade av många norska modellrallare.

Färdigmodellprojektet med El11 hindrar dock inte att man även fortsättningsvis planerar för att ge ut modeller i byggsats. Två modeller som är på gång är dieselloket Di8 och lokomotorn Skd224. Di8 kommer produceras på samma sätt som El11, med en gjuten plastkåpa och mässingsdetaljer. Byggsatsen kommer levereras komplett med alla delar för att bygga en fungerande modell av Di8. Tyvärr är detta projekt redan fulltecknat och man tar inte emot fler beställningar. Även Di8 är ett vanligt förekommande lok i Norge och jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få ekonomi även i att göra färdigmodeller av Di8 i H0, och inte begränsa sig till så små serier.

En byggsats som fortfarande går att boka är lokomotorn Skd224. Ett litet tvåaxligt växellok som kommer produceras som en byggsats i mässing, med en egenkonstruerad drivning- Även denna byggsats levereras komplett med alla delar för att bygga en fungerande modell.

På svenska diskussionsforum är det näst intill ständigt diskussioner om när aviserade modeller skall levereras, hur försenade planerade modeller är och varför det inte kommer någon information från tillverkarna?! Ibland känns det som att svenska tillverkare också är lite väl optimistiska i sin bedömning och anger att modellen skall komma ”snart” när man i själva verket borde fatta att det kommer ta några månader eller kanske ett halvår innan allt är klart.

Generellt tror jag att de flesta kan acceptera och förstå att projekt kan bli försenade om man som tillverkare är tydlig i sin information. Jag har bara Skala Designs hemsida som underlag för min bedömning, men jag tycker att denna kan ses som ett föredöme för andra tillverkare. Här har varje modell en egen liten ”hemsida”, där man tydligt kan följa nyheter med projektet i kronologisk ordning och där man inte tvekar för att meddela om förseningar i projektet.  Läs gärna mer och gör din egen bedömning på företagets hemsida.