Modellrallarens resor: Vi åker till Basel



Modellrallarens medarbetare Sören Karlsson har besökt Basel och ger i denna artikel en bild av staden ur en mj-entusiasts ögon. Detta är den första i en serie artiklar om städer ur en modellrallares synvinkel.

Jag vågar nog påstå att mitt mj-intresse bottnar i en fascination för teknik och modern infrastruktur. Detta gör att jag försöker finna platser med intressanta förebilder att återskapa i modell. Vid varje resa ser jag mig omkring för att få nya idéer till min hobby. Jag har under året fått tillfället att resa till Basel, Schweiz och tänkte här berätta lite om staden ur en mj-intresserad persons synvinkel.

Basel ligger på ”treriksröset” mellan Frankrike, Tyskland och Schweiz. Detta gör att man på stadens tre järnvägsstationer kan få se lok och vagnar från alla de tre länderna. Jag hade tid att besöka de två största och kan rekommendera den som tänker besöka dessa att medföra sitt pass, då de har passkontroll för att få komma ut på vissa perronger.

Som modellrallare så kan det vara roligt att titta på tåg komma och gå från personstationer ett tag. Men jag föredrar huvudsakligen godstrafik och letar kontinuerligt efter bra förebilder till industriområden i samspel med tågtrafiken. Då Basel är belägen vid floden Rhen så finns här även ett stort samspel mellan industrier, sjöfart och tågtrafik. Många av de miljöer jag fick se i Basel skulle utan problem kunna platsa på en mj-anläggning. Hamnar och industribangårdar var i lagom storlekar för att inte bli ett alldeles för storskaligt projekt på en modelljärnväg.

Basel har ett mycket utbyggt kollektivt transportsystem och för den som har planer på spårburen kollektivtrafik i stadsmiljö så kan Basel vara en god förebild. Staden har ett spårvägssystem som jag fördrev många timmar åt att studera och resa runt på.

Gammalt möter nytt på gatorna i Basel. Denna vagn hörde till ovanligheterna, men även i ordinarie trafik använde man många olika spårvagnar från vad som synes olika produktionsår och serier.

När man så till slut har tröttnat på att studera förebilder till sin egen anläggning vill man kanske ta sig en liten titt på lokala mj-attraktioner. I Basel finns vad jag har fått erfara ett flertal mj-klubbar, varav jag hittade två och besökte en.

Mj-klubbar
Basler Eisenbahn Amateure BEA. (Skalor: Sm, H0 och H0m) (Klubblokal: I hellroten Dienstgebäude)
Modelleisenbahn Club Basel MCB. (Skalor: 1, 0, 0m och 0e) (Klubblokal: Elsässerstr. 2A)

Modelleisenbahn Club Basel MCB är den klubb jag lyckades besöka. Detta mest för att den låg lätt tillgänglig på gångavstånd från ett spårvagnsstopp. Klubben grundades 1935 och har sedan 1991 funnits i de nuvarande lokalerna. Klubben ligger inhyst i en fin gammal stenbyggnad. De förfogar över hela byggnaden och har anlagt två separata anläggningar, en i källaren och en på andra våningen med planet emellan som samlingslokal.

Från spårvagnsstoppet syns denna bygnad, om man går in längst gatan till höger om byggnaden kommer man till klubblokalen.

Denna gamla stenbyggnad ligger bakom föregående byggnad. Det är här klubben har sina anläggningar.

Banan på källarplanet är byggd i skala 1 (1:32). När man kliver ner för trapporna till detta plan möts man av en anläggning slingrandes runt de bärande stolparna till huset. Spåren är handlagda, detsamma gäller både  växlarna och alla byggnader på anläggningen. Under mitt besök syntes det på vissa sektioner hur arbete pågick med räls- och växelläggning. Spåren slingrade sig fram mellan klippor, gröna skogar, förbi stationshus och över handbyggda broar av ypperlig modellering.

På den övre våningen hittade man ännu en anläggning, denna dock i skala 0 (1:45). På anläggningen hade man samlat flera spårvidder, de var:

  • 0 – normalspår, vanlig spårvidd som de flesta europeiska järnvägarna använder sig av. Förebild på anläggningen var framför allt de schweiziska statsjärnvägarna, SBB
  • 0m – förebilden har 1 meters spårvidd. Bland annat Rhätischebahn använder denna spårvidd
  • 0e – motsvarar 0,76 meter hos förebilden och används bland annat av Wegeneralpbahn och Jungfraubahn.

Även rälsen och växlarna på denna anläggning var handlagda med mycket fin precision. Naturligtvis var även byggnaderna handbyggda och på flertalet ställen längst med anläggningen var de i full färd med att bygga ut och bygga om.

Den största delen av anläggningen var byggd med normalspår och hade en väldigt intressant lösning för styrning av tågekipage. Det var ”semidigitalt” med en dator som styrde en analog bana indelad i sektioner med lokavkänning. (Jag fick detta förklarat för mig, men måste nog erkänna att det hela tydde sig lite för avancerat för mig att förstå).

Under fullständig utbyggnad var den delen av banan som hade spårvidden 0m. Detta innebar dock inte att de inte kunde köra med tåg på denna del och jag fick under mitt besök se flertalet ekipage rulla över denna del av anläggningen.

Den del med spårvidden 0e var väldigt intressant att titta på. De hade här en spårplan med branta sluttningar som gjorde det nödvändigt med kuggstång i mitten av spåret och efter som all annan räls var handlagd så var detta inget undantag. Tågen klättrade utan större problem upp för de branta sluttningarna med kugghjulen under loket fast greppandes mot de med god precision lagda kuggstängerna. Ytterligare en detalj som gjorde denna del av banan lite rolig vara att luftledningarna över dessa smalspår verkligen användes till strömförsörjning till loken.

Klubben hade flera intressanta lösningar på sina anläggningar och en hel del fina detaljer, en av dessa var luftledningar över alla spår som var färdiglagad på den övre banan. Dessa fick man passa sig för, undertecknad kan intyga att de var lätta att trassla in sig i när man ville få en bra fotovinkel.
Att besöka denna klubb är något för den modellintresserade på besök i Basel.

Flera butiker med inriktning på modelljärnvägar finns i Basel och under den tid jag var där lokaliserade och besökte jag två av dessa.

Mj Butiker
Modelleisenbahn-Discount, HAMWAA
Bercher & Sternlicht AG

Att jag ens hittade till Modelleisenbahn-Discount, HAMWAA var en ren slump. Jag hade en morgon beslutat mig för att sätta mig på spårvagnen och åka runt lite i staden för att få tillfälle att se mig omkring. Efter ett antal planlösa byten och en kort promenad fann jag mig ståendes utanför ett skyltfönster till en färgaffär i utkanten till ett bostadsområde. Där bakom glaset fanns det modelltåg och tillbehör i flertalet olika skalor. Förutom dessa modeller fanns där även en adress till vad som tycktes vara en modelljärnvägbutik. Jag skrev snabbt ner adressen och begav mig på jakt efter butiken i fråga.

Efter ett par stopp längst gatorna för vägbeskrivning av de lokala stadsinvånarna fann jag mig slutligen ståendes utanför ett till synes helt vanligt bostadshus. Den stora skillnaden mellan detta och de andra husen i omgivningen var skylten med texten HAMWAA och dörren fylld med klistermärken och informationsblad från diverse hobbytillverkare.

När man så steg in i byggnaden hamnade man mitt i röran av lok och vagnar av alla dessa olika skalor och tillverkare. Butiken bestod av ett flertal rum och vrår fullproppade med mj-tillbehör av alla dess slag. Ett av dessa rum var till synes fult med enbart begagnat material av varierande kvalitet och priser.

I hyllorna fanns de flesta tillverkare representerade på något vis. De vanligaste skalorna var representerade till största del i form av diverse centraleuropeiska modeller.

Under mitt besök på Modelleisenbahn Club Basel MCB frågade jag en av herrarna som jag talade med om han må hända kände till några modelljärnvägsaffärer i Basel. Av denne man fick jag tipset att besöka Bercher & Sternlicht AG. Då denna affär, som de flesta i Basel, stängde på tok för tidigt hann jag inte besöka den samma dag som jag var till klubben. Jag beslöt mig därför att besöka butiken igen, sista helgen innan min hemresa. När jag slutligen stod utanför butiken kunde jag inte mer än förundras över hur blind jag måste vara. Jag hade nämligen redan passerat gatan den låg på till fots på jakt just efter modelljärnvägsaffärer någon vecka tidigare, utan att ens se skylten med ett klart neonlysandes ånglok som satt på väggen utanför butiken.

Efter att ha funderat en stund över huruvida det var dags att införskaffa ett par glasögon tog jag så steget in i den till synes lilla butiken. Det visade sig att butiken var inhyst i en smal, 4 våningar hög byggnad. Källaren och den översta våningen agerade så vitt man kunde se förvaringslokal och de två mellersta våningarna var inredda på ett sådant vis så att kunder hade möjlighet att strosa runt och titta på de olika produkter som såldes i butiken.

Även i denna butik fans ett stort utbud av varierande tillverkare och skalor. Likväl som HAMWAA så var de flesta modeller av centraleuropeisk förebild. Men så fanns det till min stora förvåning en del svenska och nordiska modeller. Jag fann bland annat i H0 några exemplar av den blåa Dm3, en TMY i Tågabs färger samt ett par norska och danska lok.

Även två svenska modeller i N-skalan fanns, dessa var ett orange RC4 och Du.
Efter som jag är en väldigt nyfiken person så vart jag bara tvungen att ta reda på vad dessa svenska modeller gör i en butik i Basel. Det visade sig att Markus (en av de anställda i butiken och den som jag talat med) hade tillbringat många somrar med sina föräldrar i Sverige när han var yngre och tyckte det således var kul att ha lite lok han kände igen från semestern, i butiken.

Sammanfattning
Basel är en väldigt vacker stad med mycket trevliga miljöer för den modellintresserade att modelera, oavsett om man modellerar persontransport i en urban miljö eller samspelet mellan industri och järnväg. Om man letar runt lite kan man troligen hitta flera intressanta resmål i närområdet och att ta sig runt i Schweiz är relativt lätt då deras kollektivtrafik är väl utbyggt. Jag fick däremot lite problem med språket under min tid i Basel, det är inte alla som talar engelska speciellt bra i dessa delar av Europa och om man inte kan tyska kan man ibland få försöka bli förstådd igenom att gestikulera. Däremot är folket vad jag har fått erfara väldigt trevliga och gör alltid så gott de kan för att förstå sig på vad man menar.